Den første ferie med fly

Nedenstående er ikke et sponseret indlæg, men ment som inspiration for andre til at tage på ferie med fly.

Efter mange tilløb har Bo og jeg endelig været sammen på en udlandsrejse med fly. Jeg surfede nettet for at finde ud af, hvordan man gør, når en af os er i kørestol, og jeg faldt flere gange over det selskab, der hedder Christravel.dk. Og som arrangerer handicaprejser. På Facebook var der flere, der talte godt om dem, så derfor faldt valget på dem. De sørger for ALT i forhold til at komme fra København til hotellet på destinationen, og det samme når man skal hjem. Falckassistance bestilles og taxa til og fra lufthavn på destinationen er med i prisen.

Vi havde modtaget udførlige beskrivelser for hele rejsen, og der var tydeligvis styr på det. I papirerne er også beskrevet de ting, vi selv skal sørge for/være opmærksomme på, som forhåndsgodkendelse (når man er kronisk syg og har været i kontakt med sygehus indenfor 2 mdr. Skal man godkendes, så man ikke bliver en udgift!), pillepas, rejseforsikring og det blå sygesikringsbevis. Det er muligt at finde oplysninger om det meste på Borger.dk.

Christravel har flere rejsemål i Europa bl.a. Fuengirola i Spanien, hvor vi tænkte, at sandsynligheden for at vejret ville være med os, var rimelig stor. Vi tog ikke fejl.

Efter flere mails frem og tilbage, fik vi et tilbud og beslutningen blev truffet og rejsen bestilt. Jeg tjekkede derefter hotellet lidt nærmere ud og opdagede, at ikke alle værelser så ud til at have den nødvendige “arm” ved toilettet i højre side, som Bo har behov for. Jeg kontaktede rejseselskabet, som anbefalede at vi selv købte en i sugekopmodel og tog med. Fin ide, men jeg blev lidt bekymret for, om der var andre ting, som så ville mangle.

Bo bekymrer sig en del over, om der er styr på tingene, og jeg havde da også mine tanker om det, efter ovenstående.

Bekymringerne blev skubbet til side, og den 18. februar oprandt den store dag, hvor vi skulle afsted med afgang fra CPH kl. 12.25. Passende tidspunkt, så vi kunne komme ud ad døren i ro og mag.

Min søn kørte os til lufthavnen, og så var vi ligesom igang.

Vi fandt hurtigt standeren, hvor man skal trykke til handicapassistance, som var bestilt af Christravel. Herefter gik alting bare glat. Vi strøg gennem tjek ind og security, hvor en meget flink Falckmand med gul vest, var adgangsbillet til at springe alle køer over og komme direkte til et venteområde for sådan nogle som os. Det var rigtig fint og nemt. En sød opmærksom falckdame holdt lidt øje med Bo, mens jeg købte Bo’s faste lufthavnsrejseindtag; 1 croissant og dertil hørende kaffe.

Cirka 30 minutter før afgang, blev vi ført direkte til flyveren. Bo sad hele vejen hertil i sin egen manuelle kørestol. Ved indgangsdøren til flyveren gik han selv det sidste stykke til sin plads, mens hans kørestol kom i bagagerummet. Har man behov for det, kan man blive kørt i en særlig stol helt hen til sit sæde. Når man har funktionsnedsættelse, skal man sidde ved vinduesplads, så man ikke blokerer vejen i nødstilfælde.

Bo klarede flyveturen fantastisk. Der faldt ro på os begge (så meget som det nu er muligt, når man som jeg, ikke bryder sig om at flyve), da først vi har i luften og ikke mindst da vi landede i Malaga, og så de 2 mænd med gule veste, der var klar til at hjælpe Bo ud i hans kørestol, hen til bagagebåndet og videre ud til den ventende taxa, som sørgede for, vi kom det sidste stykke til hotellet.

Meget nemt og meget smertefrit på enhver måde. Alt klappede punktligt med smil og god service fra alle.

Hotellet i Fuengirola var nemt at komme rundt i – bortset fra tæpper på gangen til værelset.

Vi havde fået værelse på 15. etage med flot udsigt over dele af byen.

Desværre var der ingen balkon, trods det står i omtalen af hotellet, at alle handicapværelser har balkon. Værelset var stort og badeværelset ligeså. Vi kunne holde fest i brusekabinen, men der var ingen badestol eller skridsikkert underlag. Det eneste der gjorde det til handicapværelse, var størrelsen og bredden på døren.

Efter en nats søvn, talte jeg med receptionisten og mod ekstra betaling, fik vi et nyt værelse med balkon og udsigt over Middelhavet. Bo og jeg var enige om, at han kan klare ret meget, så vi kunne nok undvære størrelsen på værelset.

Det nye værelse på 10. etage var rigtig fint med kun et par udfordringer. Der var badekar, og der var en høj kant ud til balkonen.

To større udfordringer, som vi overvandt, måske med en ret stor risiko især mht. badet, men vi er efterhånden vant til at klare lidt af hvert, så dette mestrede vi da også.

Fuengirola er fantastisk for seniorer og mennesker med funktionsnedsættelser som Bo’s. Her er lang kystpromenade, hvor det er nemt at komme frem på el-scooter blandt alle de andre el-scootere. Her er virkelig mange i kørestole, rollatorer eller som sagt el-scootere. Der er kun kantsten få steder, til gengæld er der fodgængerfelter for hver 100 m, hvor bilerne altid holder tilbage.

De smalle gader kan være lidt svære at køre på, men det kan sagtens lade sig gøre eller også tager man bare den næste sidegade.

Mange af spisestederne har fine adgangsforhold og gode handicaptoiletter. Alle er meget hjælpsomme og venlige.

Vejret var med os med sol og fine temperaturer på omkring 20-25 grader. Vi havde lejet en el-scooter hele ugen gennem Christravel. Den holdt på hotellet da vi kom, og vi afleverede den her, da vi tog afsted. Det er Seniorworld (Seniorland) der har en afdeling i Fuengirola, lige rundt om hjørnet fra hotellet. Vi valgte at leje en stor el-scooter, da Bo ikke sidder godt i længere tid, i den lille rejse-el-scooter vi selv har. Det betød vi kunne komme længere omkring.

Hotellet havde kun et stik til opladning i receptionen, hvilket ikke er meget, når der de fleste dage, var flere andre scootere, der skulle lades op. Vi fandt dog ud af det i mindelighed og alle fik strøm på køretøjerne. Til hotellets undskyldning skal siges, at det er under ombygning, og måske derfor var lige dette, ikke som det burde.

Vi havde bestilt ophold med halvpension (morgen- og aftensmad). Der var borde i restauranten med en fin markering af reservering til kørestolsbrugere. Disse borde var tæt på buffeten, så jeg ikke skulle gå så langt, når jeg skulle hente mad.

Vi fik begge slappet godt af og gået nogle lange ture. Jeg nød ikke at skulle sørge for alle de praktiske ting, som hænger på mig i hverdagen. Men på en rejse er der alligevel mange ting at tage stilling til, så helt fri havde jeg ikke.

Nu sidder jeg skriver dette blogindlæg 10.000 km over Europa, mens jeg glæder mig til at komme hjem igen, trods de lave temperaturer vi har læst om. Hjemturen er indtil nu, gået helt som planlagt.

Vi har været glade for at rejse på denne måde, på vores første flyverejse. Vi kan kun anbefale, at man kaster sig ud i det og kommer afsted. Et par gode råd som vores erfaring har bragt os er:

• Gør jeg klart hjemmefra, hvilke behov I har for hjælpemidler. Vi var ikke opmærksomme på at alt, hvad man har behov for skal bestilles/ lejes. Bo har brug for badestol og skridsikkert underlag, samt en arm i højre side ved toilettet.
  • Er I i tvivl om noget, så kontakt rejseselskabet. De er utrolig hjælpsomme.
  • Husk at forventningsafstem. At rejse i dag er ikke det samme, som før blodproppen ramte for 3 1/2 år siden. Vi havde fået talt om det hjemmefra, og var begge afklarede. Bo gjorde sig ekstra umage for at være udholdende, men måtte også betale prisen den sidste dag, hvor trætheden blev overvældende.

Vi er begge ret glade for, at vi endelig kastede os ud i det, og vi har haft en rigtig dejlig tur. Bo er ekstrem træt, for det er jo en af hans udfordringer, ikke mindst i mødet med nye ting. Jeg har en fridag i morgen, hvilket jeg er temmelig glad for. Det er rart at “lande” mentalt og få bund i vasketøj mv.

Jeg håber I kan bruge dette indlæg. Skriv endelig, hvis I har spørgsmål, så skal vi svare så godt vi kan.

12 tanker om “Den første ferie med fly”

1. Hej Helle og Bo
    Velkommen hjem fra Malaga dejligt og at høre om jeres rejse

Hilsen Flemming og Jette

1. Kære begge. Tak for det. Som det vist fremgår, var det rigtig dejligt 😊. Bedste hilsner Helle

2. Hvor er det dejligt i har haft en god tur. Vi taler om at rejse til sommer , min mand er også delvis lam i venstre side, har en mindre hjerneskade , sidder i manuel kørestol, han kan desværre ikke gå selv. Jeg har været lidt usikker på om jeg tør rejse med ham.

1. Kære Vita. Jeg synes du skal kontakte et rejseselskab som fx Christravel eller Handitours og tale med dem. De er gode til at vejlede. Din mand kan blive kørt til sit sæde og hjulpet på plads. Jeg var helt tryg, da først det hele var planlagt. Pøj pøj – håber I kommer afsted og får en god oplevelse. Bedste hilsner Helle

3. Dejligt at høre, at I havde sådan en god ferie og super at høre, hvordan I arrangerede rejsen.

1. Kære Birthe Marie. Tak for din kommentar. Håber at mit indlæg kan få andre til at kaste sig ud i at rejse med fly. Bedste hilsner Helle

4. Hvor er det skønt at høre at I havde en dejlig ferie. Der er altid ting og udfordringer som ikke helt kan forudses hjemmefra men er man positiv så løser det meste sig.
    Vi kastede os ud i 1. Skiferie efter Palles blodprop og det gik fint så langt at han godt kan stå på ski. Men udholdenheden er der ikke endnu så det blev til 1-2 ture om dagen og så måtte han hjem og slappe af med lidt PlayStation men det betød at han fik trænet fingrene 😀 hvilket vi sket ikke havde tænkt over at den kunne bruges til. Han blev lidt ked af at han ikke kunne stå så meget på ski, men igen som du skriver så er det vigtigt af få forventningsafstemt hjemmefra og det havde vi nok ikke fået gjort. Jeg havde ikke regnet med at han stod så meget som han selv havde troet. Men det vigtigste er at han har mod på det igen og vil træne mere udholdenhed og så må vi se hvor langt det rækker 😊

1. Kære Gitte. Tak for din hilsen. Ja, der vil altid være noget vi ikke kan tage højde for, men jo mere velforberedt man er, des større sandsynlighed for at det går godt. Lyder fantastisk at I har været på skiferie – der er vi nok ikke, men hver ved, måske det lykkes en skønne dag også. God ide med PlayStation som træning. Det skal vi da overveje. Hvor har du ret – det med at ha mod på at ville igen er temmelig vigtigt. Mon ikke I får nogle gode ferier – også skiferier fremover😊. Bedste hilsner Helle

5. Lyder som en dejlig tur, og godt at alting lykkedes undervejs.
    Gode erfaringer i deler her 🙂

1. Kæder Simon. Det var det bestemt og det at det lykkes er jo med til vi tør prøve igen. Håber virkelig andre kan få mod og lyst til at tage sådan en tur. Bedste hilsner Helle